Alle Chinezen aan de iPhone?

13 okt

Iedereen kent ongetwijfeld de immens populaire iPhone en iPad die Apple in Europa en de VS op de markt brengt. In Fortune Magazine stelt Bill Powell dat Apple nog verder kan groeien als het zich richt op het veroveren van een deel van de Chinese markt. Het is echter de vraag of de dure producten en gadgets van Apple op dit moment wel geschikt zijn voor China.

In 2008 werd de eerste Apple store geopend in Beijing. In de eerste helft van dit jaar maakte Apple bekend dat er 12,4 miljard dollar omzet in China was gehaald. Analisten denken dat deze omzet aan het einde van dit jaar verdubbeld zal zijn waardoor het voor de hand ligt dat de toekomstige groei en ontwikkeling van Apple voor een groot deel afhankelijk zal zijn van de Chinese markt.

Apple moet het echter opnemen tegen fabrikanten zoals Samsung, Huawei en Lenovo. Deze fabrikanten maken zowel dure, exclusieve smartphones als meer betaalbare telefoons. Apple heeft tot nu toe altijd alleen in het topsegment van de markt geopereerd en concurreert dus in China alleen met de dure smartphones van bovengenoemde fabrikanten. En daardoor bereiken ze een grote groep Chinezen niet, nl. de groep Chineze die wel een iPhone wil, maar deze simpelweg niet kan betalen.

Apple bereikt dus alleen die groep die de iPhone kan betalen. De groep Chinezen die zich geen iPhone kan veroorloven, schaft dus een ander merk aan en belt daar jaren mee. Op deze manier winnen deze merken de loyaliteit van de bellers. Zodra deze bellers dan een duurdere smartphone aanschaffen als ze daar wel de middelen voor hebben, is de kans kleiner dat ze ineens van merk veranderen en een iPhone kopen.

Misschien moet Apple dus een goedkope variant van de iPhone uitbrengen om de Chinezen voor zich te winnen. Aan de andere kant past dit niet in het beleid wat Apple tot nu toe gevoerd heeft en dit lijkt dus een onwaarschijnlijk scenario. Het is dus de vraag hoeveel marktaandeel Apple kan veroveren en hoe lang het zal duren voordat alle Chinezen zich een iPhone kunnen veroorloven.

Tags: , , ,